This is my life

Änglamamma till älskade Vincent <3 bloggen handlar om allt som händer i mitt liv. Positivt som negativt! Inget lindas in! Välkommen

Halskotpelaren

Publicerad 2017-01-19 18:01:44 i Allmänt, Hästar,

Ja av alla skador en häst kan få så är det ju helt klart inte det lämpligaste stället, det är inte många som fungerar med denna typen av skada men jag har tur att Dino är i rätt hyfsat bra skick trots allt. 


Jag hade Mariann ute idag eftersom han fastnat två gånger nu, jag ville veta vad jag ska göra när han blir fast, när det är dax att inse att loppet är kört och om det går att förebygga. 

Vi fick beröm precis som sist för att han är bra musklad med tanke på sin skada, det har vi Madde att tacka för 💙 hon är en klippa. Han var jättefin från manken och bakåt, i manken hade han en liten låsning och står du undertill och kollar upp på sidorna av halsen så ser du faktiskt vart hans skada sitter. Han är lite bullig där och musklar sig ojämnt. 
Men i övrigt så var han ändå rätt fin även i halsen. Han fick lite nålar och laser vilket uppskattades, han gäspade gott under tiden. Innan dess var han odräglig, försökte bita allt som kom i hans väg. Såna dagar man bara vill halvt strypa honom lite ;) 

När han fastnar så ska man massera loss spasmen om det går, han blir väldigt hård och man riktigt ser hur musklerna är i ett vridet läge. Hon skulle även diskutera med björn om att ev låta mig ha butta hemma så han får det när han fastnar då det lättare släpper då. Det är ju väldigt smärtsamt för dom när det händer och vissa kan stå så i flera timmar. Fruktansvärt! 

Jag ska vara uppmärksam på hur han rör sig och hur han står, börjar han snubbla eller stå bredbent och avlasta så är det dax att ta ett beslut. Då kan de bli farliga eftersom det sätter sig på balansen. 

Pratade även om att ge honom en kur med djävulsklorot som kan hjälpa till vid en inflammation. 

I övrigt så ska vi fortsätta anpassa ridningen efter hans dagsform och hon tror även att det är just pga det som han faktiskt har hållt så bra. 




Kommentarer

Postat av: Ellen - tävlingsryttare

Publicerad 2017-01-19 19:09:54

Så vacker! Vad tråkigt med hans skada...

Svar: Tack 💕 ja det är så himla trist :(
diamondscharm.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela