This is my life

Änglamamma till älskade Vincent <3 bloggen handlar om allt som händer i mitt liv. Positivt som negativt! Inget lindas in! Välkommen

Sorg

Publicerad 2017-01-13 19:46:11 i Allmänt, Dumheter, Hälsa, Vincent, Änglabarn,

Hittade denna text som är tagen ur ett program med Emil Jensen som pratar om sorgen efter sin syster. 
Tyckte den var så himla välformulerad, det är så sant det han säger. 


Det är så härligt att trösta nån som gråter
Och det är så lätt att trösta nån som gråter
Men när nån är riktigt ledsen riktigt länge gråter den inte 
Och då är det inte lika charmigt eller romantiskt att trösta längre
För när nån är riktigt ledsen riktigt länge märks det knappt 
Den blir bara lite lite tråkigare 
Lite sämre lyssnare
Lite mer benägen att titta på skidskytte på förmiddagarna
Och lite mindre benägen att spela piano
Och hur tröstar du nån från det?

När nån är riktigt ledsen riktigt länge blir den lite sämre på att komma ihåg andra människors födelsedagar
Lite sämre på att upptäcka torrt snor i näsan
Den får lite narigare nagelband
Lite sämre hy
Och lite knarrigare monotonare röst
Den blir lite lättstöttare
Lite skiträddare
Lite bekräftelsesökandeare
Och lite sämre på att böja adjektiv

När nån är riktigt ledsen riktigt länge
Köper den ett par knallrosa brallor
För att övertyga sig själv om att den är på topp
Och hur tröstar du nån från att du har rosa brallor?
Och när nån är riktigt ledsen riktigt länge 
Kan den använda en hel arbetsvecka åt att upptäcka att om du tar meningen:
"Titta ljuset i tunneln"
Och kastar om bokstäverna och gör ett anagram så kan det bli
"Tjit en snut i Nutella"
Förutsatt att du stavar shit med tj
Och hur tröstar du nån från det?

...

Människan är fantastiskt konstruerad i att hantera chocker och sorger och alla möjliga påfrestningar
Hjärnan vet precis hur mycket den pallar åt gången
Och tills du är redo kan du hitta på de mest märkliga tricks för att hålla smärtor och jobbiga tankar borta

...

Att bita ihop allt för mycket är inte att klara sig
Eller rättare sagt i så fall kanske det är bättre att släppa taget än att klara sig

 -Emil Jensen 


Något jag ofta märker är att folk tror att sorg är något tidsbestämt, att nej men nu Linn. Nu har det gått över ett år, rise and shine. Folk börjar tycka att man är bitter och dryg med sina poster på sociala medier, för vissa perioder innehåller dessa mycket saknad, sorg och negativitet. 
Behöver man ösa ur sig det på fb/instagram då?! Nej självklart inte, men för många av oss är det lika naturligt som att många postar sin vardag med levande barn och familj. 

För oss som lever i detta är våra barn lika mycket synliga som era levande är. Men istället för att kunna ge våra barn en kram och berätta hur mycket vi älskar dom så har vi istället en isande tomhet. När ni köper leksaker till era barn så köper vi gravljus och nallar till en grav, när ni nattar era barn så står vi ensamma med ett foto i handen och en önskan om att vi någon gång möts igen så vi får hålla om dom långt och länge. 

Jag skäms aldrig i livet över mina inlägg om Vincent eller mitt mående, jag står på benen och möter varje dag med en styrka som jag kämpar mig blå för att hitta. 

Vissa perioder är jag nästan som förr men det brukar åtföljas av en lite jobbig tid. 
När färdsträckorna i bilen består av tysta tårar och när man kommer fram dit man ska så trycker man bak dom och sätter på sig den där masken som man är så otroligt duktig på att maskera sig med. 
Mina tårar är det ingen annan än jag själv som ser, utåt sett är jag bara lite mer negativ och tråkig de dagarna. Men tårarna håller jag för mig själv. 
Det finns ingen instruktionsbok över hur man ska eller bör sörja, tack gode gud...
Vi är alla så olika ❤️

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen vidare ner i soffan. Lite sleten som synes 🙌🏻
Hoppas ni alla får en fin kväll 🌟



Kommentarer

Postat av: Anna Dalmo

Publicerad 2017-01-13 21:03:13

Vilken fin text och så sann. Känner inte igen mig själv vissa stunder/dagar sååå virrig, glömsk ja känner mig typ lite dum i huvudet 😱 Som att hjärnan inte funkar längre. Andra stunder är jag lugn och känner mig rofylld av att ha Vilgot i mitt hjärta, tacksam över allt han lärt mig. Andra är jag som tidigare fast ändå inte men den delen kommer fram mer och mer och så finns de de tillfällen då jag inte kan/vill göra något annat än att gråta 😥 Massa kramar till dig Anna

Svar: Så sant 💕 man är som en studsboll i sitt mående. Kramar
diamondscharm.blogg.se

Postat av: integravidbaratjock.blogg.se

Publicerad 2017-01-14 12:30:17

💞

Svar: 💕
diamondscharm.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela